Nedräkning

lördag 1 oktober 2016

Hur kan man INTE älska julen?

Jag och min kärlek var på middag idag hos några vänner och ämnet jul kommer upp.
Jag tänker ju hur kan man inte älska julen???
Julen är så viktig för mig och då menar jag inte julafton, juldageb och annandag jul.
Jag tycker att de ligger för mycket prestige kring jul.
Alla ska träffa helst hela familjen OCH släkten på dessa stackars tre dagar.. och uppe på de ska alla vara skitlyckliga och  mår bra, gärna ösa presenter över varandra som vi egentligen inte har råd med.
Man kan inte välja att att julhelgen ska jag vara lycklig och allt ska vara så prefekt.
Riktigt så funkar de inte för alla.'

Jag för min del (som inte har barn) kan lätt jobb hela julhelgen...
Jag har ju mitt julmys hela december.
Gud vad jag önskar att jag kunde dela med mig av den eufori jag uppnår när allt som har med jul kommer på tal.
Jag älskar dom första tomtarna som dyker upp i affärerna, eller julbelysning som på rustra härom dagen.
Det pirrar i kroppen och jag får en sån vällust känsla inom mig.

Jag har en regel som jag följer stenhårt varje år!!
1 december ska alla julklappar vara inköpta!
Jag planerar julklappar året runt och jag är en riktig extra pris kärring!!
Jag älskar att handla billig.
Och nu för tiden öppnar ju Ebay och wish för billigare klappar så länge man tänker på att elektroniska saker och att de är oftast från kina de skickas och onefits all inte alltid stämmer så kolla information om plagget och vilket betyg från andra köpare.
Jag älskar att köpa presenter till familj och vänner,
Men för att komma ifrån hysterin jul helgen har vi i våran familj satt ett tak på 100 kr per person,
Bara nått litet symboliskt.
När klapparna är avklarade drar de riktiga julmyset i gång.

Julpyssel med vänners barn och ett av mina  gudbarn stor Ida och hennes lillasyster Stina.
Baka, julpyssla, lyssna på julmusik i ett hem som doftar lussekatter, pepparkakor..(jag gillar inte att baka just pepparkakor men älskar doften från en nybakt plåt med pepparkakor,)
Där har jag har ett tips...gillar du inte heller att baka pepparkakor eller helt enkelt att göra som jag,
En plåt med färdiga pepparkakor på in ugnen på 150 grader och du kommer snart ha doften av nybakt pepparkaka.
Doftljus inte att förglömma.
 De kan skapa en härlig stämning i hela huset
Släng i gång en brasa, om du har förmånen att ha en riktig eller
om du som jag drar igång brasknastret och på med lite julmusik.
Lägg på lite alkoholfri glögg ett par lussekatter och dagen är räddad

1 kommentar:

  1. Så mysigt DU skriver kan känna din glädje över att få vara i ett med alla förberedelser o njuter av allt runt o inget stress o MÅSTEN utan allt görs med GLÄDJE o ett värde som man skall finna fram till under denna JULMÅNAD Lycka till med allt som ger just em glädjefylld JUL

    SvaraRadera