Nedräkning

tisdag 30 augusti 2016

Vad vore livet utan saffran

Jag är som jag sagt tidigare svag för saffran.
Inte i mat men i allt som är sött
Jag bakar lussekatter minst 4 gånger dubbla satser dessutom.
Sen har jag ett fantastiskt recept på saffranskola som är så där härligt seg.
Brukar också göra saffranstryffel tillsammans 
med resten av allt julgodis som tillverkas i vårat kök.
 Jag tycker om att baka och laga mat, som tur är är min kärlek 
lika dan även om han står för brödbaket å jag för sötebrödet.
Idag satt jag och funderade på om jag inte skulle kunna göra om
ett underbart gammalt recept på mandelkubb.
Sagt och gjort, jag bytte ut bittermandeln mot 2 paket saffran.


                                               Recept på saftiga mandelkubb: 
                                                    200 gram smör   
                                                    2 dl mjölk
                                                    2 dl socker
                                                    2 tsk hjorthornssalt
                                                    10 dl mjöl
                                                    20 droppar bittermandelessens
                                                    1 ägg
                                                    Pärlsocker att doppa kubben i.

Sätt på ugnen på ca 225 grader.
Mät upp mjölken i en liten skål och blanda hjorthornssaltet och mjölken tills de löst sig,
 tillsätt bittermandelessensen. 
Här kan du som jag välja bort bittermandeln och ta två paket saffran i stället.
Finns i de flesta affärer står ofta tillsammans med karamellfärger.
Blanda därefter smör och socker pösigt.
I med ett ägg.
Tillsätt mjölet och mjölkblandningen.
Jag brukar köra degen i en assistent så den snabbt går ihop.
Men självklart kan man göra detta för hand.
Rulla ut degen till en längd och skär cm tjocka skivor.
Här kan du själv avgöra hur stora kubbar du vill ha, 
men tänk på att inte göra som för stora så de blir svårt med gräddningen.
Rulla till bollar och tryck ner i pärlsocker.
Klart! bara att lägga på ett bakplåtspapper och in i ugnen.
Jag brukar ha mina kubb inne mellan 10 och 15 minuter beroende på ugn.
Tänk på att inte stoppa fram nosen när du öppnar ugnsluckan
Det kommer en stark doft av ammoniak från hjorthornssaltet.
Har du gräddat kubben för lite kommer dom att smaka ammoniak också.
Så Grädda hellre en stund längre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar